Zet mij maar in een kamertje en ik ga lekker rekenen. Zakelijk en van de cijfertjes. Een “blauw” persoon. Dat was ik. Dacht ik.
Menselijk gedrag vond ik ingewikkeld en cijfers vond ik fijn dus op mijn 17e zei ik: ik ga de accountancy in. Rechtlijnig en feitelijk, iets is goed of fout. Lekker duidelijk.
Maar ik ben zo veranderd! Ik ben creatief, innovatief, ik vind mensen en hun gedrag ontzettend leuk en interessant.
Er was wel wat voor nodig om daarachter te komen.
Meer dan cijfers
Ik ben begonnen in de accountancy en pas daarna ben ik bedrijfskunde gaan doen. Er was veel meer leuk dan die cijfers! Ik heb mijn blik verruimd op de wereld. Als ik in de accountancy was gebleven, was ik een duidelijk gedefinieerde carrièreladder beklommen. Een uitgestippeld pad dat vastlag. Als ik dat was blijven doen, wow, wat had ik mezelf dan veel ontnomen!
Tijdens de opleiding bedrijfskunde leerde ik een andere manier van denken en kijken: ik leerde holistisch kijken naar een bedrijf. Alle aspecten in een bedrijf zijn met elkaar verbonden: strategisch, marketing-technisch, juridisch, financieel en op het vlak van de mensen die in dienst zijn. De hele breedte van het ondernemerschap.
‘Ik werk nog steeds hard, maar met veel meer energie’
Ik kwam eigenlijk pas achter mijn creativiteit, innovatieve karakter en interesse in menselijk gedrag toen ik een traineeship projectmanagement volgde bij Stichting ProjectKompassie. Zat ik daar tussen de creatieve mensen als blauw, zakelijk persoon werkend volgens regeltjes en structuren. Daar realiseerde ik me dat werken volgens de vastomlijnde paden, regels en structuren me heel veel moeite en hard werken kost. Ik dacht dat hard werken erbij hoorde. En ik werk nog steeds hard, maar met veel meer energie en plezier én duurzaam succes.
De mismatch tussen werkelijkheid en mogelijkheden
Wat iemand in de wereld kan brengen, wat de potentie is van iemand als persoon en als bedrijf – dat zie ik nu snel. Als die talenten er bij een bedrijf of in de persoonlijkheid niet uitkomen, dat er een mismatch is tussen de werkelijkheid en wat er mogelijk is, dan frustreert me dat ontzettend. En ik zie meteen hoe het anders kan. Mede door mijn vindingrijkheid.
En natuurlijk draag ik wat ik zie, die kennis, dan over aan mijn klant. Dat is het mooie.
Vanuit die basis, met al mijn ervaring, draai ik met mijn klanten dus niet alleen aan de financiële knoppen.
We kijken ook naar antwoorden op vragen als:
- Kun je een andere strategie kiezen?
- Hoe werkt je team nu? Kan dat anders?
- Haal je meer rendement uit je onderneming als je een andere markt gaan bedienen?
Ik weet op hoofdlijnen waar we met je bedrijf in kunnen duiken. Ik zet alle vaardigheden en kennis in die nodig is en lever maatwerk. Ik durf wel te zeggen dat ik enige financieel businesspartner in Nederland ben die het zo kan uitkristalliseren voor je. Ik heb op zoveel vlakken kennis en combineer zaken waar een businesscoach, die bijvoorbeeld alleen stuurt op jouw droom, je marketing en strategie, te kort zal schieten.
Voor mij is het dit waar het op aan komt is:
En precies daar, waar droom en geld bij elkaar komen, verbinden je ziel en de buitenwereld zich met elkaar.
George Kinder